Система Orphus
зно 2015

Ну,як же ЗНО й без скандалу…

зно 2015

фото з відкритих джерел

У п’ятницю, 24 квітня, абітурієнти здали перший з тестів зовнішнього незалежного оцінювання — з української мови та літератури. Загалом, як повідомили нам учасники ЗНО, завдання були схожі на торішні. Але не обійшлося без скандалу, — повідомляють «Вести».

Так, після того як були опубліковані правильні відповіді на тестові будівлі, у багатьох випускників стався шок: вірні варіанти на питання №29-33 здалися випускникам спірними. Йдеться про п’ять завдань, в яких необхідно було проаналізувати філософський текст на тему: «Маленький шлях — не для людей…» і дати відповідь, що саме в тих чи інших рядках хотів сказати автор.

На думку багатьох учасників ЗНО, а також експертів-філологів, які приєдналися до дискусії, мало того, що саме завдання не мав відношення ні до мови, ні до літератури, так ще пропоновані варіанти відповідей були майже однаковими, синонімічними. «Фактично, це була лотерея — така в тебе логіка, як і у авторів запитань», — обурюється абітурієнтка Юлія.

З проханням переглянути відповіді на конфліктні питання абітурієнти звернулися до директора Українського центру оцінювання якості освіти (УЦОЯО) Ігоря Лікарчуку — під відповідною петицією в інтернеті підписалося вже понад 1300 учасників ЗНО. Підтримала випускників та письменниця Галина Пагутяк, уривок з твору якої став причиною конфлікту. Вона також вважає, що питання були сформульовані некоректно (а місцями — і безграмотно) і що ті, хто їх складав, самі не зрозуміли, що саме хотіла сказати у своїх рядках письменниця. «Це абсурд і знущання над авторським текстом», — пише Пагутяк у своєму відкритому листі до Лікарчуку.

В УЦОЯО вже відреагували на скандал. На своєму сайті вони повідомили, що питання складалися «досвідченими та висококваліфікованими фахівцями» і немає «ніяких підстав для сумнівів у якості зазначених завдань і правильності відповідей на них». Але пообіцяли в перших числах травня зібрати експертну раду. І якщо за результатами експрес-аналізу виявиться, що дійсно велика кількість абітурієнтів не змогло справитися з цими завданнями, то відповіді на них проаналізують ще раз і, можливо, переглянуть.

Спірні завдання тесту.

Маленький шлях — не для людей…

(1-5) Є такі тихі затінені місцинки поміж густою травою, торішнім листям чи
просто на землі — місцинки, помережані стібками. Треба низько-низько нахилитись
або лягти на живіт, щоб побачити шляхи маленьких істот. Кожна така стежечка
веде до крихітної нірки, скрученого з листочка будиночка, під камінчик чи суху
гілку. Інколи ці шляхи позначені сріблистим слизом, помережані павутинням.

(6-11) Маленький народ має свої звичаї й подорожує не дуже далеко. Його шляхи
ведуть по стовбуру дерева в пошуках солодкого соку чи просто щоб відпочити на
зігрітому сонцем листком, погойдатися. Як же добре, напевно, колисатися на базі якому
пахучому листі! Навіть упасти не боляче, коли ти можеш на льоту прикріпитися
міцною надійною павутинкою. Комахи тонше відчувають тяжіння землі, сонце,
вологість.

(12-16) Ясного дня маленькі істоти метушаться, латають свої хатки, чистять
нірки, пильнують, чи добре закутані дітки. Усі шість лапок прудко бігають. І, певно
ж, вони якось спілкуються між собою, як ото в селі сусіди перегукуються через
пліт. І не чинять одне одному кривди. А похмурого чи дощового дня сплять у своїх
домівках.

(17-20) Очима, утомленими від телевізора, книг чи облич інших людей, не
побачиш, як самовіддано бореться кожна істота за життя, захищає своє потомство. Комахи не хочуть нищення й хаосу на власній землі від більших, сильніших істот, а ті просто не відають, що роблять.

(21-23) Треба мати дуже добрий зір. Мало хто з людей здатний бачіті. Колі
зранку протираєш очі, несвідомо хочеш побачити все краще. Але для цього треба
любити.

(24-26) Кожна наша, навіть ненавмисна, поява загрозлива й небезпечна для
маленького, хоча й незліченного народу. Ми ніколи не пройдемо їхніми шляхами.
Ми надто грубі й великі для цього і не повинні втручатися.

(27-29) Уявімо на мить, що існують інші істоти, які дивляться на нас, як на
комах. Наша метушня видається їм позбавленою сенсу. Вони не зможуть пройти
нашими шляхами й оцінити духовну велич, якщо вона в нас є.

(30-34) Ми будуємо житла, добуваємо харч, залатуємо діри власного існування,
боронимося самі й оберігаємо дітей. І попри всі маємо час, щоб відчути себе
беззахисними. І того, щоб захиститися, шукаємо Бога. А що, коли він ставитися
до нас, як ми до комах? Альо, перемігши страх, ми уявляємо його подібним до нас,
тільки у стократ кращим і досконалішим.

(35-37) Дивно бути людиною — такою чужою для всіх істотою. Хіба це щастя —
бути людиною? Щастя — просто бути в злагоді, хай ти дерево, травинка, жабка
чи цвіркун. Ми нікуди не йдемо, ми просто тікаємо.

(38, 39) Щойно почнеш замислюватися над цим, тобі охоплять якісь людські
проблеми.

(40-44) Дуже важко жити серед людей. Вони постійно нагадують про існування
години, хоча це фікція нашого штучного світу. Він примушує нас вірити, що
обов’язково треба розбиватися до крові, щоб подолати стіну й потрапити в сад. Альо
знайті у собі злагоди краще, ніж страждати; підкоритися законам космосу лекше,
ніж суспільним.

(45-49) Дитинство, розквіт, старість — це не дія годині, а стан душі, її різні
обличчя. Ніби гра. Дитина бавиться в дорослу або немовля, приміряючи, що краще
до лиця: інфантильність чі відповідальність. Згодом дорослі навчають її того, що
вміють самі, — автоматизму. Якби не це, ми б не шукали крихітку знання, не сиділи
б розгублено над цією мізерією.

(50, 51) Як усе-таки добре не бути людиною. Важко знайте більш неприродну
істоту. (Р. Пагутяк)

№ 30 Метафоричний зміст речення «Він примушує нас вірити, що обов’язково треба розбиватися до крові, щоб подолати стіну й потрапити в сад» (рядки 41, 42) розкрито у рядку

А Тільки докладаючи зусиль, можна досягти задуманого, здійснити свою мрію.

Б Людське життя сповнене перешкод і труднощів.

У Підкорена суспільним законом людина досягає своєї мети в боротьбі.

Г Кожен повинен досягати своєї мети за будь-яку ціну.

№ 31 Рядки 45-49

А ілюструють аргумент, наведень у рядках 40-44

Б обгрунтовують висловлене в рядках 40-44

У розширюють міркування з попереднього абзацу

Р підсумовують сказане в попередніх абзацах

№32 Текст НЕ суперечить твердженню

А Людина — володар планети.

Б Люди розумніші за комах.

В Людське життя підвладне часові.

Р Комахи — гидкі створіння.

№ 33 Головну ідею тексту найповніше розкрито у реченні

А Уявімо на мить, що існують інші істоти, які дивляться на нас, як на комах (рядки 27, 28).

Б А що, коли він ставиться до нас, як ми до комах (рядки 32, 33)?

У Щастя — просто бути в злагоді, хай ти дерево, травинка, жабка чи цвіркун (рядки 36, 37).

Р Комахи не хочуть нищення й хаосу на власній землі від більших, сильніших істот, а ті просто не відають, що роблять (рядки 19, 20).

Що ще не сподобалося учасникам ЗНО і як вони поставилися до інновацій цього року, ми запитали у них відразу після тесту.

Богдан Салій, вступає на факультет менеджменту:

Приємно здивувало, що обстановка на іспиті була спокійна, — очікував, що багато будуть нервувати. Інструктори так зрозуміло все пояснили, що питань не виникло. Здав роботу в числі перших — завдання були точнісінько, як у минулорічних тестах, за яким більшість і готувалося.

Правда, були і спірні моменти. Наприклад, в одному із завдань потрібно було прочитати глибокий філософський текст і вказати, що саме хотів сказати автор. Але кожен може розуміти по-своєму. На мій погляд, таке завдання не зовсім коректне.

Так само з творчим питанням. Необхідно було написати твір начебто легку тему: наскільки варто людині прислухатися до думки оточуючих про нього. Ми всі замислюємося про це так чи інакше, тому підібрати аналогію з особистого життя (як вимагається за завданням) просто. А ось знайти приклад в літературі — вже складніше. Якщо розібратися, герої багатьох творів стурбовані цим питанням. Не пригадаєш конкретного — недосчитаешься балів.

З нововведень цього року мені сподобалося, що скасували державну підсумкову атестацію з української мови, — як цього іспиту зарахують результати тесту, які переведуть у 12-бальну систему і вкажуть у випускних документах. Це зручно: навіщо здавати один і той же іспит двічі? Тим більше, що принцип нарахування балів досить ясний. Я вірю, що така система оцінювання, як ЗНО, точніше тих перевірок знань, які були в школах раніше.

Якщо в наступному році тести будуть проходити за аналогічною системою, то раджу випускникам починати інтенсивно готуватися вже з початку року. А останні дні перед іспитом відвести на повторення — гортати підготовчі матеріали та відзначати, які залишилися прогалини в знаннях. Це допоможе пригадати цитати і виключення з правил, на яких багато в чому побудовано ЗНО.

Людмила Руденко, надходить на спеціальність «аудит»:

На тесті насамперед я вирішила взяти себе в руки і не хвилюватися. За великим рахунком, все, що необхідно знати для складання цього тесту, ми проходили по шкільній програмі. Підготовка до ЗНО — це повторення пройденого, це можна зробити і самостійно, без репетитора.

Головна несподіванка для мене — складні формулювання запитань, довелося уважно вчитуватися, вдумуватися, про що саме питають. Деякі завдання, як мені здалося, навіть трохи складніше, ніж минулорічні варіанти тестів, за якими я готувалася. Особливо важко було згадати цитати героїв з різних творів у частині тесту на знання української літератури — мало того, що потрібно згадати автора, героя, так ще і що він говорив. Це складно! Сподіваюся, якщо припустилася помилки, то компенсую їх балами за творче завдання — твір написала, дотримуючись всіх рекомендацій.

Ганна Небольсина, з вузом не визначилася:

Я закінчила школу торік і тоді на тесті з української набрала 165 балів. В внз поступила, але в цьому році вирішила спробувати удачу в інший. На жаль, у зв’язку з нововведеннями той сертифікат вже не дійсний, і мені потрібно перескласти тести. Звичайно, не дуже хотілося знову сідати за підручники, але, з іншого боку, це ще й можливість поліпшити свій результат, а отже, претендувати на більшу кількість спеціальностей! Тим більше тести не ускладнилися — питання схожі на торішні. Та й хіба до всього підготуєшся? Наприклад, у більшості завдань з літератури необхідно вказати автора і героїв твору. Тим, кому пам’ять не зраджує, це посильно. Мені, боюся, не вдалося. Є ймовірність не здати тест взагалі, якщо результат виявиться нижче визначеного кордону. Будь — поки не відомо. Але впевнена: таких буде небагато — все-таки, коли йдеться про мову, багато відповідей інтуїтивно зрозумілі.

Юлія Абрамова, надходить на «філологію»:

Я планую подавати документи на филфаки відразу декількох харківських вузів. Тому вибрала тест поглибленого рівня. Мене це не лякало — вивчати мову я люблю і в своїх базових знаннях впевнена. Однак завдання тесту, які стосувалися мови, мені здалися досить складними, я б навіть сказала, заплутаними, хитрими. У багатьох випадках, особливо, коли мова йшла про правила побудови речень, потрібно було подумати і не раз. А часу на це не було. Я економила кожну хвилину і, перевіряючи відповіді, ледь вклалася в термін.

Одне з найважчих завдань, на мій погляд, полягала в тому, щоб «вгадати», про кого з українських письменників йде мова у висловлюваннях про них. Більшість цитат були взяті з певних підручників — а що, якщо я вчилася за іншим? Якщо з якихось причин вона мені не знайома, то здогадатися за змістом нелегко.

Михайло Різун, вступає на факультет журналістики:

Здавати поглиблений рівень мови я вирішив відразу. По-перше, тому що я планую вступити на спеціальність, де мова — профільний предмет. А, по-друге, я знаю, що всього п’ять вузів в Україні вимагають від абітурієнтів результати ускладненого тесту. Це, як на мене, говорить про якість освіти у цих закладах.

Я вже підрахував приблизно свій результат — думаю, наберу від 170 до 180, хоча розраховував на 195 балів. Прикро, але причина зовсім не в тому, що мені не вистачило знань, а скоріше в тому, що заплутався у формулюваннях, — відповідав не про те, що запитували, а про те, як я сам зрозумів питання. І в деяких випадках помилився! Відмінність поглибленого рівня від базового справді відчутна, особливо в частині, присвяченій мови. Потрібно було посидіти, подумати. Але це цілком посильно для тих, хто засвоїв шкільну програму.

НОВОВВЕДЕННЯ ЗНО.

Головні нововведення тесту з української мови і літератури: пройшов у квітні, а не в червні; результати з мови будуть зараховані в якості госаттестации — за цієї причини здавати тест зобов’язали всіх випускників; без сертифіката з «мовою» не поступиш; тест поділили на два рівня — базовий та поглиблений. Змінили і процедуру оцінювання (для всіх предметів): замість прохідного бала ввели пороговий. Його визначить спецкомісія. Всі, хто не пройде поріг на «мове», до інших тестів не допускаються і надходити в цьому році не зможуть. Результати оголосять до 15 травня.

Новини від партнерів

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Перейти к верхней панели