Система Orphus

Квест-кімнати: Як розвивався молодий бізнес в Україні

Квест-кімнати — бізнес, який існує в Україні з весни 2014 року. Однак динаміці його розвитку можна позаздрити більшим секторах. На сьогодні тільки в Києві близько 250 квест-кімнат, і вони продовжують відкриватися. Прикладом є http://quest-time.com.ua/.

_____________

У витоків. Звідки ідея?

_____________

Перша квест-кімната у Києві відкрився в травні 2014 року. Це була кімната Сон художника від компанії Взаперти, яка відкрита по сьогоднішній день. На початковому етапі на ринку було три основних гравця. Серед них — Escape Quest. Співзасновник Ярослав Каплан каже, що ідею квест-румів запозичили в Росії. “У Москві запустилася одна компанія, і це було щось абсолютно нове для ринку СНД. Все — Казахстан, Киргизстан, Білорусь — почали стежити, як бізнес буде розвиватися далі. Хтось пішов по шляху франшизи і став робити квести в своїй країні. Всі українці вирішили заснувати власні бренди. Щось копіювали, щось додумували“, — говорить він.

Московічі теж не були першопрохідцями жанру. Квест-кімнати з’явилися мінімум на п’ять років раніше. Але де їх батьківщина — достовірно невідомо. Хтось каже, що це був Будапешт в кінці 2000-х, хтось згадує В’єтнам, Камбоджу. А хтось упевнений, що в Америці такі речі робили ще в середині 2000-х.

____________________________

Як розвивався бізнес. Великі і малі гравці

____________________________

Кількостей київських квест-кімнат почало швидко рости. Різні гравці на ринку ставили перед собою різні цілі. Деяким вдалося створити великі мережі. Так, Escape Quest крім кімнат у Києві, Львові, Дніпропетровську, Івано-Франківську, Луцьку та Запоріжжі вже відкрили на правах франшизи 5 кімнат в Цюріху і 3 — в Мінську. Сильні результати і у компанії Взаперти — 44 кімнати по Україні, є квест-рум у Варшаві.

Франшиза великих гравців — хороший спосіб вийти на ринок для нових підприємців. Через бурхливе зростання, самостійно запустити свій бренд сьогодні непросто. “Точно не пораджу нікому відкривати зараз одну кімнату, яка буде жити окремо від великих мереж — багато такі вже не вижили. У Києві ніша вже перенасичена, в тому числі і не найкращими квестами“, — говорить Світлана Приходько, співвласник і сценарист квест-кімнат Взаперти.

Але великі мережі будують не всі. Квест-кімнати 60 — це всього два приміщення на одній локації, третє знаходиться в розробці. “Ми самостійні, незалежні, і пишаємося цим. Морально кімнати приносять задоволення, напевно, навіть більше, ніж фінансово. Ми — представники boutique business“, — говорить партнер проекту Ілля Козаченко.

________________

Що почім або гонка озброєнь

________________

Сьогодні середня ціна відвідування київської кімнати — 400-600 грн на команду. Якщо враховувати акційні пропозиції, дохід з відвідування може опускатися і нижче — до 300-400 грн.

Як залучити клієнтів на тісному ринку? Приміром, власники квест-кімнат 60 відмовилися від фіксованої оплати. Люди після гри самі вибирають скільки заплатити в залежності від своїх відчуттів. “Для продажу булочок, де істотну частку вартості становлять витрати на тісто і випічку, такий підхід не підійде, але для квест-кімнат схема дуже хороша. Середній дохід по цій схемі з одного відвідування склав на 20 грн більше, ніж за фіксованою ставкою.“ — каже Ілля Козаченко.

За його оцінкою, за 11 місяців сума, отримана від відвідувачів перевищила витрати на запуск першого квест-руму і приміщення під три кімнати. Окупити їх всі організатори планують через рік, тобто через два роки після відкриття першої кімнати.

___________

Що в майбутньому?

___________

Конкуренція диктує нові вимоги. Зараз, щоб знайти свою нішу на ринку квест-кімнат, важливо зробити щось несподіване. Засновники квест-румів пробують нові формати: квест Mysterium від Escape Quest — ужастік в реальному житті з живими акторами, COSMOS VR — кімната Взаперти з елементами віртуальної реальності, Секретні матеріали від Mystery Play, Космічний піонер — суміш квесту, аудіокниги та текстових квестів від компанії Кома.

Що далі? “У світі є кілька трендів. Один з них — більш масові ігри: не на 4 людини, а 8-12, аж до 3 000 (є в Японії). Другий тренд — віртуальна реальність і все, що з нею пов’язано“, — каже Ярослав Каплан.

У Будапешті квест-руми запустилист на 5 років раніше, ніж у Києві, і там донині існує ринок. Швидше всього через п’ять років кімнати продовжать існувати, але сильно зміняться у зв’язку з ростом технологій. “Сам по собі фан в посткомпьютерную еру — це здорово. Важливо вирвати людей з смартфонів і комп’ютерних ігор, дати їм фізичне середовище, де вони можуть все помацати руками, посуватися, вирішити загадки, подумати. Мені здається, це дуже довгограючий продукт. Але все може змінюватися“, — зазначає учасник Escape Quest.

Новини від партнерів

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Перейти к верхней панели